🛍️ 2 szt., Przezroczysta antydeszczowa folia do samochodu, ochrona na lusterka boczne, wodoodporna folia, naklejki samochodowe 100×145 mm

Volvo FH LNG Classic – schematy bezpieczników i przekaźników

Volvo FH LNG Classic - schematy bezpieczników i przekaźników

W poniższym wpisie przedstawiamy schematy i lokalizacje skrzynek bezpieczników oraz przekaźników dla Volvo FH LNG Classic.

Volvo FH LNG Classic to wersja modelu ciężarowego Volvo FH, która jest napędzana gazem ziemnym skroplonym (LNG) lub sprężonym (CNG). Jest to odpowiedź na rosnące zainteresowanie alternatywnymi paliwami, które mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie ciężkim. Poniżej znajdują się pewne informacje na temat Volvo FH LNG Classic:

  1. Napęd gazem ziemnym: Wersja Volvo FH LNG Classic wykorzystuje gaz ziemny jako źródło energii do napędu. Może to być skroplony gaz ziemny (LNG) lub sprężony gaz ziemny (CNG). Obie te opcje są bardziej ekologiczne niż tradycyjne paliwa płynne lub stałe.
  2. Zaawansowany silnik: Volvo FH LNG Classic wyposażony jest w silnik dostosowany do spalania gazu ziemnego. Silnik ten działa na zasadzie spalania gazów ziemnych, co skutkuje niższymi emisjami CO2 i innych szkodliwych zanieczyszczeń w porównaniu do silników wysokoprężnych.
  3. Efektywność paliwowa: Dzięki spalaniu gazu ziemnego, Volvo FH LNG Classic może osiągać niższe emisje dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych substancji w porównaniu do tradycyjnych silników dieselowych. To przyczynia się do poprawy efektywności paliwowej i jest korzystne dla środowiska.
  4. Zróżnicowany zasięg: W zależności od pojemności zbiorników na gaz i rodzaju zastosowanego gazu (LNG lub CNG), Volvo FH LNG Classic może oferować zróżnicowany zasięg na jednym tankowaniu, co pozwala na dostosowanie go do konkretnych zadań i tras.
  5. Cicha i czysta jazda: Dzięki napędowi gazowemu, ciężarówka ta generuje mniej hałasu podczas jazdy niż tradycyjne pojazdy dieselowe. Ponadto, brak emisji cząstek stałych i ograniczone emisje spalin skutkują niższym oddziaływaniem na jakość powietrza.
  6. Zastosowanie: Volvo FH LNG Classic nadaje się do wielu zastosowań, w tym transportu długodystansowego, regionalnego i miejskiego. To wybór dla firm dążących do redukcji emisji w transporcie ciężkim.
  7. Zrównoważony transport: Wprowadzenie modelu Volvo FH LNG Classic to część strategii Volvo Trucks na rzecz zrównoważonego transportu. Marka koncentruje się na oferowaniu alternatywnych rozwiązań napędowych, które mogą pomóc w osiągnięciu celów związanych z ekologią.

Podsumowując, Volvo FH LNG Classic to wersja modelu Volvo FH, która jest napędzana gazem ziemnym (LNG lub CNG). Dzięki temu dostarcza alternatywnego rozwiązania dla tradycyjnych silników wysokoprężnych, poprawiając efektywność paliwową, redukując emisje i dążąc do zrównoważonego transportu.

Sprawdzanie oraz wymiana bezpieczników
Jak wiadomo bezpieczniki chronią przed przeciążeniem układu elektrycznego naszych aut. Gdy któryś z podzespołów przestanie działać, najprawdopodobniej zadziałał wyłącznik automatyczny lub przepalił się bezpiecznik. Dlatego więc przed naprawą należy sprawdzić bezpiecznik odpowiadający za dany element. O przepaleniu świadczyć będzie stopiona lub całkowicie pęknięta taśma wewnątrz bezpiecznika.
Pamiętaj o tym przed wymianą bezpiecznika!
  • wyjmij kluczyk ze stacyjki
  • sprawdź, czy wszystko zostało wyłączone
  • zawsze wymieniaj bezpieczniki o takim samym amperażu.
Zobacz także:  Volvo XC60 (2012) - schematy bezpieczników i przekaźników

 

Bezpieczniki i przekaźniki
Bezpieczniki pojazdu są przeznaczone do ochrony obwodów instalacji elektrycznej przed przeciążeniem i są zazwyczaj wyzwalane tylko w wyniku zwarcia. Dlatego, jeśli doszło do zadziałania bezpiecznika, należy zawsze ustalić przyczynę w autoryzowanym warsztacie Volvo.
Gdzie znaleźć bezpieczniki płytkowe i przekaźniki
Więcej informacji o bezpiecznikach i przekaźnikach funkcji zabudowy można znaleźć w dokumentacji producenta zabudowy.
Bezpieczniki i przekaźniki pojazdu są umieszczone pod pokrywą pośrodku tablicy rozdzielczej oraz z przodu ławki dla pasażerów.(1) Centralka bezpieczników i przekaźników.(2) Przekaźniki i bezpieczniki nadwozia.

Pod pokrywami znajdują się etykietki z informacjami o położeniu bezpieczników i przekaźników, oraz o ich zastosowaniu.

Standardowe oświetlenie zewnętrzne pojazdu jest sterowane przez jednostki sterujące. Obejmują one funkcje kontrolne poszczególnych obwodów oświetlenia. Obwody te nie posiadają już bezpieczników topikowych. W przypadku przerwania jednego z obwodów, np. na skutek przeciążenia lub zwarcia, kierowca otrzyma odpowiednią informację w postaci komunikatu na wyświetlaczu w zespole wskaźników. Aktualna funkcja zostaje przywrócona po usunięciu usterki.

Volvo FH LNG Classic - schematy bezpieczników i przekaźników
1. Pokrywa jest zamocowana zapinkami i otwiera się po pociągnięciu za tylną krawędź do góry.
2. Pokrywa jest zamocowana zapinkami i ściągana.
Centralka bezpieczników i przekaźników
Centralka zawiera dwa różne rodzaje bezpieczników topikowych typu płaskiego (płytkowego). Jeżeli jeden i ten sam bezpiecznik wymaga częstej wymiany, pojazd należy odprowadzić do autoryzowanej stacji obsługi Volvo na przegląd układu elektrycznego.

Przy wymianie należy zawsze używać bezpieczników o przewidzianej wartości prądu znamionowego. Nigdy nie używaj bezpieczników o wyższej niż przewidziana wartości prądu znamionowego.

Przełącz układ elektryczny w tryb zasilania „Parkowanie” i, w miarę możliwości, zamknij zakłócony obwód przed wymianą bezpiecznika. Pozostawienie dopływu napięcia może spowodować spalenie oprawki bezpiecznika.

Bezpieczniki płytkowe

Numer
Ampery [A]
Opis
F 1
10 A
Gniazdko elektryczne 12 V
F 2
F 3
10 A
TV/DVD
F 4
15 A
F 5
15 A
F 6
5 A
Nadwozie, przełącznika
F 7
30 A
Nadwozie
F 8
20 A
Nadwozie
F 9
F10
15 A
F11
15 A
Światło dodatkowe na dach
F12
15 A
Obrotowe światło ostrzegawcze na dachu
F13
15 A
Ogrzewanie siedzeń / Alkotester
F14
F15
10 A
Tablica świetlna na dachu / Światła postojowe
F16
10 A
Pełne oświetlenie w tablicy świetlnej na dachu
F17
F18
3 A
HMI jednostka sterująca, interfejs kierowcy
F19
15 A
Jednostka sterująca BBM, nadwozie
F20
20 A

Jednostka sterująca podnośnika szyby z prawej strony

F21
3 A
SID jednostka sterująca, wyświetlacz pomocniczy
F22
5 A
Osłona przeciwsłoneczna, lewa i prawa strona
F23
3 A
TACHO jednostka sterująca, tachograf
F24
3 A
Zestaw wskaźników
F25
3 A
System poboru opłat drogowych
F26
F27
10 A
VMCU jednostka sterująca pojazdu
F28
20 A
VMCU jednostka sterująca pojazdu
F29
10 A
Podgrzewane lusterko wsteczne, prawe
F30
10 A
Podgrzewane lusterko wsteczne, lewe
F31
5 A
DACU jednostka sterująca, funkcje wsparcia kierowcy
F32
10 A
APM jednostka sterująca, osuszacz powietrza
F33
3 A
Pilot zdalnego sterowania (Work Remote Control), ładowarka
F34
5 A
Blokada bezpieczeństwa, pokrywa przednia
F35
15 A
Jednostka sterująca wentylatora klimatyzatora postojowego
F36
F37
20 A
ABS/EBS jednostka sterująca hamulca
F38
20 A
CCM jednostka sterująca układu ogrzewania i klimatyzacji
F39
20 A
Ogrzewacz przewodów paliwowych
F40
3 A
Zapłon tachografu
F41
15 A
EMS jednostka sterująca silnika
F42
15 A
Jednostka sterująca silnika, obciążenie
F43
10 A
Ogrzewacz filtra paliwa
F44
10 A
Jednostka sterująca silnika, obciążenie
F45
30 A
Pompa odchylania kabiny
F46
20 A
ABS/EBS przyczepa
F47
F48
F49
50 A
Wyjście zasilania, nadwozie
F50
30 A
Ekspres do kawy
F51
20 A
Silnik wycieraczki szyby przedniej
F52
15 A
Silnik okna dachowego
F53
5 A
Przełącznik wideo
F54
F55
3 A
Alarm
F56
10 A
F57
10 A
Oświetlenie w kabinie kierowcy
F58
15 A
Wzmacniacz
F59
15 A
Przetwornik napięcia
F60
15 A
Przetwornik napięcia
F61
20 A
Jednostka sterująca podnośnika szyby z lewej strony
F62
5 A
OBD złącze do przesyłania danych
F63
10 A
CIOM jednostka sterująca, kabina kierowcy
F64
15 A
Gniazdko elektryczne 24 V
F65
15 A
Gniazdko elektryczne 24 V
F66
3 A
Dynafleet/Telematic
F67
15 A
Zapalniczka
F68
15 A
VMCU jednostka sterująca pojazdu
F69
15 A
Nagrzewnica postojowa
F70
20 A
TECU
F71
15 A
Spryskiwacze reflektorów
F72
F73
30 A
Funkcja nadwozia aktywna w trybie jazdy
F74
20 A
Funkcja nadwozia aktywna w trybie jazdy
F75
10 A
Lodówka
F76
15 A
F77
F78
F79
F80
3 A
LECM tylny panel sterowania
F81
5 A
SRS poduszka powietrzna
F82
F83
F84
F85
3 A
FMS zasilanie, jazda
F86
F87
F88
5 A
Alkotester z blokadą zapłonu ALCOLOCK
F89
F90
15 A
Elektrycznie regulowany fotel
F91
10 A
FMS zasilanie przyłącza
F92
F93
50 A
Kuchenka mikrofalowa
Przekaźniki
Nr
Typ przekaźnika
Funkcja
K01
ISO micro 10 A
K02
ISO micro 10 A
Lodówka
K03
ISO mini 20 A
Silnik okna dachowego 2
K04
ISO mini 20 A
Silnik okna dachowego 1
K05
ISO mini 20 A
Włączenie/wyłączenie silnika wycieraczki szyby przedniej
K06
ISO mini 20 A
Duża/mała prędkość silnika wycieraczki szyby przedniej
K07
ISO power 40 A
Funkcja nadwozia, bezpieczniki
K08
ISO power 40 A
Akcesoria
K09
ISO micro 10 A
Ogrzewanie siedzeń, alkotester
K10
ISO mini 20 A
Światło dodatkowe na dach
K11
ISO power 40 A
Wzmacniacz zasilania, przetwornik napięcia, oświetlenie kabiny
K12
ISO micro 10 A
Tablica świetlna na dachu
K13
ISO mini 20 A
Obrotowe światło ostrzegawcze na dachu
K14
ISO power 40 A
Gniazdo zasilania 24V, zapalniczka, alkotester
K15
ISO micro 10 A
Pełne oświetlenie w tablicy świetlnej na dachu
K16
ISO mini 20 A
Spryskiwacze reflektorów
K17
ISO mini 20 A
TECU
K18
ISO micro 10 A
K19
ISO mini 20 A
K20
ISO power 40 A
Zapłon funkcji nadwozia, aktywny w trybie jazdy
K21
ISO micro 10 A
Elektrycznie podgrzewane lusterka wsteczne
K22
ISO mini 20 A
Zapłon
K23
ISO power 40 A
K24
ISO micro 10 A
Elektrycznie regulowany fotel
K25
ISO micro 10 A
K26
ISO micro 10 A
K27
ISO power 40 A
Jednostka sterująca silnika EMS
K28
ISO power 40 A
Pompa odchylania kabiny

Bezpieczniki główne

Zobacz także:  Volvo XC90 (2021) - schematy bezpieczników i przekaźników
Bezpieczniki główne umieszczone są w głównej skrzynce bezpieczników, która znajduje się wewnątrz skrzynki akumulatorowej na ramie. W normalnych warunkach, bezpieczniki wytrzymują cały okres eksploatacji pojazdu. W przypadku przepalenia się bezpiecznika, należy pojazd odprowadzić do autoryzowanej stacji obsługi Volvo na przegląd układu elektrycznego.
Volvo FH LNG Classic - schematy bezpieczników i przekaźników

Bezpieczniki topikowe są przykręcone w skrzynce bezpieczników z użyciem podkładek sprężystych i nakrętek. Jest ważne, aby nakrętki były dokręcane właściwym momentem, patrz tabela. Zbyt niski moment dokręcenia spowodować może grzanie się. Zbyt wysoki moment dokręcenia może spowodować deformacje i pęknięcia.

Używaj właściwego momentu dokręcania.

Przy wymianie należy zawsze używać bezpieczników o przewidzianej wartości prądu znamionowego. Nigdy nie używaj bezpieczników o wyższej niż przewidziana wartości prądu znamionowego.
Numer

Ampery [A]

Opis
1
200 A
Funkcja nadwozia
2
100 A
FRC Kabina kierowcy, centralka bezpieczników i przekaźników
3
30 A
Przednia jednostka sterująca podwozia FCIOM
4
30 A
Centralna jednostka sterująca podwozia CCIOM
5
30 A
Tylna jednostka sterująca podwozia RCIOM
6
30 A
Przednia jednostka sterująca podwozia FCIOM
7
30 A
Centralna jednostka sterująca podwozia CCIOM
8
30 A
Tylna jednostka sterująca podwozia RCIOM
9
30 A
Sterowanie osi przedniej FAS
10
40 A
PCCU Klimatyzator postojowy
11
23 A
Moduł sterujący układu oczyszczania spalin ACM
12
23 A
Dodatkowe sterowanie osi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *