W poniższym wpisie przedstawiamy schematy i lokalizacje skrzynek bezpieczników oraz przekaźników dla Volvo FMX Classic .
Volvo FMX Classic to model ciężarówki produkowany przez szwedzką firmę Volvo Trucks, będący częścią serii Volvo FMX. Jest to wersja tego modelu, która została wydana jako „Classic” lub „Classic Edition”, co może oznaczać pewne unikalne cechy stylistyczne lub wyposażenie. Oto ogólne informacje na temat Volvo FMX Classic:
- Seria FMX: Volvo FMX to specjalna seria ciężarówek stworzona z myślą o trudnych warunkach terenowych i budowlanych. Jest wyposażona w konstrukcję i funkcje, które pozwalają na radzenie sobie z ekstremalnymi warunkami i wymagającymi zadaniami.
- Zastosowanie: Volvo FMX Classic, podobnie jak pozostałe modele z serii FMX, jest idealny do zadań budowlanych, transportu ciężkich ładunków w trudnym terenie, a także prac związanych z infrastrukturą.
- Konstrukcja i wytrzymałość: Ciężarówki z serii FMX, w tym FMX Classic, są projektowane z myślą o wyjątkowej wytrzymałości i trwałości. Mają wzmocnione podwozie, duże prześwity, zaawansowane zawieszenie i inne cechy pozwalające na pracę w ekstremalnych warunkach.
- Kabina i wyposażenie: Kabiny Volvo FMX Classic są wyposażone w funkcje i wyposażenie pozwalające na komfortową pracę w trudnych warunkach. Oferują ergonomiczne rozwiązania, wygodne fotele, zaawansowane systemy multimedialne i nawigacyjne oraz przestronne wnętrza.
- Silniki i wydajność: FMX Classic może być wyposażony w różne silniki, które zapewniają odpowiedni moment obrotowy i moc, niezbędne do pokonywania trudnego terenu i przemieszczania ciężkich ładunków.
- Bezpieczeństwo: Volvo FMX Classic wykorzystuje zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy asystujące kierowcy, automatyczne hamowanie awaryjne, systemy ostrzegania przed kolizją i wiele innych, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa podczas pracy w trudnych warunkach.
- Zrównoważony transport: Pomimo koncentracji na wydajności i wytrzymałości, Volvo FMX Classic również dąży do zrównoważonego transportu, oferując opcje napędu alternatywnego, takie jak silniki gazowe czy hybrydowe.
- Historia i dedykacja: „Classic” w nazwie może sugerować pewien klasyczny charakter modelu lub być dedykacją starszej wersji pojazdu, podkreślając jej znaczenie w historii marki.
Podsumowując, Volvo FMX Classic to specjalna wersja modelu ciężarówki z serii FMX, która jest dostosowana do trudnych warunków terenowych i budowlanych. Oferuje wyjątkową wytrzymałość, wydajność oraz zaawansowane technologie, przyczyniając się do efektywności pracy w wymagającym otoczeniu.
- wyjmij kluczyk ze stacyjki
- sprawdź, czy wszystko zostało wyłączone
- zawsze wymieniaj bezpieczniki o takim samym amperażu.
Pod pokrywami znajdują się etykietki z informacjami o położeniu bezpieczników i przekaźników, oraz o ich zastosowaniu.
Standardowe oświetlenie zewnętrzne pojazdu jest sterowane przez jednostki sterujące. Obejmują one funkcje kontrolne poszczególnych obwodów oświetlenia. Obwody te nie posiadają już bezpieczników topikowych. W przypadku przerwania jednego z obwodów, np. na skutek przeciążenia lub zwarcia, kierowca otrzyma odpowiednią informację w postaci komunikatu na wyświetlaczu w zespole wskaźników. Aktualna funkcja zostaje przywrócona po usunięciu usterki.
- Podnieś gumowe zabezpieczenie w obudowie. Otwórz zaczep i obróć o 1/4 obrotu.
- Pociągnij pokrywę do góry.
Otwórz pokrywę przekaźników i bezpieczników nadwozia:
Pokrywa (3) jest zamocowana zapinkami i ściągana.
Przy wymianie należy zawsze używać bezpieczników o przewidzianej wartości prądu znamionowego. Nigdy nie używaj bezpieczników o wyższej niż przewidziana wartości prądu znamionowego.
Przełącz układ elektryczny w tryb zasilania „Parkowanie” i, w miarę możliwości, zamknij zakłócony obwód przed wymianą bezpiecznika. Pozostawienie dopływu napięcia może spowodować spalenie oprawki bezpiecznika.
Bezpieczniki płytkowe
Numer
|
Ampery [A]
|
Opis |
F1
|
10 A
|
12-woltowe gniazdko elektryczne
|
F2
|
–
|
|
F3
|
10 A
|
–
|
F4
|
15 A
|
–
|
F5
|
15 A
|
–
|
F6
|
5 A
|
Nadwozie, przełącznik
|
F7
|
30 A
|
Nadwozie
|
F8
|
20 A
|
Nadwozie
|
F9
|
–
|
|
F10
|
–
|
|
F11
|
15 A
|
Światło dodatkowe na dach
|
F12
|
15 A
|
Obrotowe światło ostrzegawcze na dachu
|
F13
|
15 A
|
Ogrzewanie siedzeń / alkotester z blokadą zapłonu
|
F14
|
–
|
|
F15
|
10 A
|
Tablica świetlna na dachu / Światła postojowe
|
F16
|
10 A
|
Pełne oświetlenie w tablicy świetlnej na dachu
|
F17
|
–
|
|
F18
|
3 A
|
HMI (jednostka sterująca, interfejs kierowcy)
|
F19
|
15 A
|
BBM (jednostka sterująca, nadwozie)
|
F20
|
20 A
|
Jednostka sterująca podnośnika szyby z prawej strony |
F21
|
3 A
|
SID (jednostka sterująca, wyświetlacz pomocniczy)
|
F22
|
5 A
|
–
|
F23
|
3 A
|
Jednostka sterująca, tachograf
|
F24
|
3 A
|
Zestaw wskaźników
|
F25
|
3 A
|
System poboru opłat drogowych
|
F26
|
–
|
|
F27
|
10 A
|
VMCU (jednostka sterująca pojazdu)
|
F28
|
20 A
|
VMCU (jednostka sterująca pojazdu)
|
F29
|
10 A
|
Podgrzewane lusterko wsteczne, prawe
|
F30
|
10 A
|
Podgrzewane lusterko wsteczne, lewe
|
F31
|
5 A
|
DACU (jednostka sterująca, funkcje wsparcia kierowcy)
|
F32
|
10 A
|
APM (jednostka sterująca, osuszacz powietrza)
|
F33
|
3 A
|
Pilot zdalnego sterowania, ładowarka
|
F34
|
5 A
|
–
|
F35
|
–
|
|
F36
|
–
|
|
F37
|
20 A
|
Jednostka sterująca układu hamulcowego ABS/EBS
|
F38
|
20 A
|
CCM (jednostka sterująca układu ogrzewania i klimatyzacji)
|
F39
|
20 A
|
Ogrzewacz przewodów paliwowych
|
F40
|
3 A
|
Zapłon tachografu
|
F41
|
15 A
|
EMS (jednostka sterująca silnika)
|
F42
|
15 A
|
Jednostka sterująca silnika, obciążenie
|
F43
|
10 A
|
Ogrzewacz filtra paliwa
|
F44
|
10 A
|
Jednostka sterująca silnika, obciążenie
|
F45
|
30 A
|
Pompa odchylania kabiny
|
F46
|
20 A
|
Przyczepa ABS/EBS
|
F47
|
–
|
|
F48
|
–
|
|
F49
|
50 A
|
Gniazdko elektryczne, nadwozie
|
F50
|
30 A
|
Ekspres do kawy
|
F51
|
15 A
|
Silnik wycieraczki szyby przedniej
|
F52
|
–
|
|
F53
|
5 A
|
Przełącznik wideo
|
F54
|
–
|
|
F55
|
3 A
|
Alarm
|
F56
|
10 A
|
Silnik, okno dachowe (FM)
|
F57
|
10 A
|
Oświetlenie w kabinie kierowcy
|
F58
|
15 A
|
Wzmacniacz
|
F59
|
–
|
|
F60
|
15 A
|
Przetwornik napięcia
|
F61
|
20 A
|
Jednostka sterująca podnośnika szyby z lewej strony
|
F62
|
5 A
|
OBD (złącze do przesyłania danych)
|
F63
|
10 A
|
CIOM (jednostka sterująca, kabina kierowcy)
|
F64
|
15 A
|
24-woltowe gniazdko elektryczne
|
F65
|
15 A
|
24-woltowe gniazdko elektryczne
|
F66
|
3 A
|
Dynafleet/Telematic
|
F67
|
15 A
|
Zapalniczka
|
F68
|
15 A
|
VMCU (jednostka sterująca pojazdu)
|
F69
|
15 A
|
Ogrzewacz postojowy
|
F70
|
20 A
|
TECU (jednostka sterująca, skrzynia biegów)
|
F71
|
15 A
|
Spryskiwacze reflektorów
|
F72
|
–
|
|
F73
|
30 A
|
Funkcja nadwozia, aktywna w trybie jazdy
|
F74
|
20 A
|
Funkcja nadwozia, aktywna w trybie jazdy
|
F75
|
10 A
|
Lodówka
|
F76
|
15 A
|
–
|
F77
|
–
|
|
F78
|
–
|
|
F79
|
–
|
|
F80
|
3 A
|
–
|
F81
|
5 A
|
Poduszka powietrzna SRS
|
F82
|
–
|
|
F83
|
–
|
|
F84
|
–
|
|
F85
|
3 A
|
Zasilanie FMS, jazda
|
F86
|
–
|
|
F87
|
–
|
|
F88
|
5 A
|
Alkotester z blokadą zapłonu
|
F89
|
–
|
|
F90
|
15 A
|
Elektrycznie regulowany fotel
|
F91
|
10 A
|
Zasilanie przyłącza FMS
|
Przekaźniki
Numer
|
Typ przekaźnika
|
Opis |
K01
|
ISO micro 10 A
|
–
|
K02
|
ISO micro 10 A
|
Lodówka
|
K03
|
ISO mini 20 A
|
–
|
K04
|
ISO mini 20 A
|
–
|
K05
|
ISO mini 20 A
|
Włączenie/wyłączenie silnika wycieraczki szyby przedniej
|
K06
|
ISO mini 20 A
|
Duża/mała prędkość silnika wycieraczki szyby przedniej
|
K07
|
ISO power 40 A
|
Funkcja nadwozia, bezpieczniki
|
K08
|
ISO power 40 A
|
Akcesoria
|
K09
|
ISO micro 10 A
|
Ogrzewanie siedzeń, alkotester
|
K10
|
ISO mini 20 A
|
Światło dodatkowe na dach
|
K11
|
ISO power 40 A
|
Wzmacniacz zasilania, przetwornik napięcia, oświetlenie kabiny
|
K12
|
ISO micro 10 A
|
Tablica świetlna na dachu
|
K13
|
ISO mini 20 A
|
Obrotowe światło ostrzegawcze na dachu
|
K14
|
ISO power 40 A
|
Gniazdo zasilania 24V, zapalniczka, alkotester
|
K15
|
ISO micro 10 A
|
Pełne oświetlenie w tablicy świetlnej na dachu
|
K16
|
ISO mini 20 A
|
Spryskiwacze reflektorów
|
K17
|
ISO mini 20 A
|
TECU (jednostka sterująca skrzyni biegów)
|
K18
|
ISO micro 10 A
|
–
|
K19
|
ISO mini 20 A
|
–
|
K20
|
ISO power 40 A
|
Zapłon funkcji nadwozia, aktywny w trybie jazdy
|
K21
|
ISO micro 10 A
|
Elektrycznie podgrzewane lusterka wsteczne
|
K22
|
ISO mini 20 A
|
Zapłon
|
K23
|
ISO power 40 A
|
–
|
K24
|
ISO micro 10 A
|
Elektrycznie regulowany fotel
|
K25
|
ISO micro 10 A
|
–
|
K26
|
ISO micro 10 A
|
–
|
K27
|
ISO power 40 A
|
EMS (jednostka sterująca silnika)
|
K28
|
ISO power 40 A
|
Pompa odchylania kabiny
|
Bezpieczniki główne
Wielkość
|
Momenty dokręcania
|
M5
|
4,5 Nm ±5%
|
M8
|
20,0 Nm ±5%
|
M10
|
40,0 Nm ±5%
|
Używaj właściwego momentu dokręcania.
Reklama
Numer
|
Ampery [A] |
Opis
|
1
|
200 A
|
Funkcja nadwozia
|
2
|
100 A
|
FRC Kabina kierowcy, centralka bezpieczników i przekaźników
|
3
|
30 A
|
Przednia jednostka sterująca podwozia FCIOM
|
4
|
30 A
|
Centralna jednostka sterująca podwozia CCIOM
|
5
|
30 A
|
Tylna jednostka sterująca podwozia RCIOM
|
6
|
30 A
|
Przednia jednostka sterująca podwozia FCIOM
|
7
|
30 A
|
Centralna jednostka sterująca podwozia CCIOM
|
8
|
30 A
|
Tylna jednostka sterująca podwozia RCIOM
|
9
|
30 A
|
Sterowanie osi przedniej FAS
|
10
|
40 A
|
PCCU Klimatyzator postojowy
|
11
|
23 A
|
Moduł sterujący układu oczyszczania spalin ACM
|
12
|
23 A
|
Dodatkowe sterowanie osi
|