Volvo FMX Classic – schematy bezpieczników i przekaźników

W poniższym wpisie przedstawiamy schematy i lokalizacje skrzynek bezpieczników oraz przekaźników dla Volvo FMX Classic . Volvo FMX Classic to model ciężarówki produkowany przez szwedzką firmę Volvo Trucks, będący częścią serii Volvo FMX. Jest to wersja tego modelu, która została wydana jako „Classic” lub „Classic Edition”, co może oznaczać pewne unikalne cechy stylistyczne lub wyposażenie. […]

08/30/2023
Czas czytania: 6 minut

W poniższym wpisie przedstawiamy schematy i lokalizacje skrzynek bezpieczników oraz przekaźników dla Volvo FMX Classic .

Volvo FMX Classic to model ciężarówki produkowany przez szwedzką firmę Volvo Trucks, będący częścią serii Volvo FMX. Jest to wersja tego modelu, która została wydana jako „Classic” lub „Classic Edition”, co może oznaczać pewne unikalne cechy stylistyczne lub wyposażenie. Oto ogólne informacje na temat Volvo FMX Classic:

  1. Seria FMX: Volvo FMX to specjalna seria ciężarówek stworzona z myślą o trudnych warunkach terenowych i budowlanych. Jest wyposażona w konstrukcję i funkcje, które pozwalają na radzenie sobie z ekstremalnymi warunkami i wymagającymi zadaniami.
  2. Zastosowanie: Volvo FMX Classic, podobnie jak pozostałe modele z serii FMX, jest idealny do zadań budowlanych, transportu ciężkich ładunków w trudnym terenie, a także prac związanych z infrastrukturą.
  3. Konstrukcja i wytrzymałość: Ciężarówki z serii FMX, w tym FMX Classic, są projektowane z myślą o wyjątkowej wytrzymałości i trwałości. Mają wzmocnione podwozie, duże prześwity, zaawansowane zawieszenie i inne cechy pozwalające na pracę w ekstremalnych warunkach.
  4. Kabina i wyposażenie: Kabiny Volvo FMX Classic są wyposażone w funkcje i wyposażenie pozwalające na komfortową pracę w trudnych warunkach. Oferują ergonomiczne rozwiązania, wygodne fotele, zaawansowane systemy multimedialne i nawigacyjne oraz przestronne wnętrza.
  5. Silniki i wydajność: FMX Classic może być wyposażony w różne silniki, które zapewniają odpowiedni moment obrotowy i moc, niezbędne do pokonywania trudnego terenu i przemieszczania ciężkich ładunków.
  6. Bezpieczeństwo: Volvo FMX Classic wykorzystuje zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy asystujące kierowcy, automatyczne hamowanie awaryjne, systemy ostrzegania przed kolizją i wiele innych, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa podczas pracy w trudnych warunkach.
  7. Zrównoważony transport: Pomimo koncentracji na wydajności i wytrzymałości, Volvo FMX Classic również dąży do zrównoważonego transportu, oferując opcje napędu alternatywnego, takie jak silniki gazowe czy hybrydowe.
  8. Historia i dedykacja: „Classic” w nazwie może sugerować pewien klasyczny charakter modelu lub być dedykacją starszej wersji pojazdu, podkreślając jej znaczenie w historii marki.

Podsumowując, Volvo FMX Classic to specjalna wersja modelu ciężarówki z serii FMX, która jest dostosowana do trudnych warunków terenowych i budowlanych. Oferuje wyjątkową wytrzymałość, wydajność oraz zaawansowane technologie, przyczyniając się do efektywności pracy w wymagającym otoczeniu.

Sprawdzanie oraz wymiana bezpieczników
Jak wiadomo bezpieczniki chronią przed przeciążeniem układu elektrycznego naszych aut. Gdy któryś z podzespołów przestanie działać, najprawdopodobniej zadziałał wyłącznik automatyczny lub przepalił się bezpiecznik. Dlatego więc przed naprawą należy sprawdzić bezpiecznik odpowiadający za dany element. O przepaleniu świadczyć będzie stopiona lub całkowicie pęknięta taśma wewnątrz bezpiecznika.
Pamiętaj o tym przed wymianą bezpiecznika!
  • wyjmij kluczyk ze stacyjki
  • sprawdź, czy wszystko zostało wyłączone
  • zawsze wymieniaj bezpieczniki o takim samym amperażu.
Zobacz także:  Volvo C70 (1998) - schematy bezpieczników i przekaźników

 

Bezpieczniki i przekaźniki
Bezpieczniki pojazdu są przeznaczone do ochrony obwodów instalacji elektrycznej przed przeciążeniem i są zazwyczaj wyzwalane tylko w wyniku zwarcia. Dlatego, jeśli doszło do zadziałania bezpiecznika, należy zawsze ustalić przyczynę w autoryzowanym warsztacie Volvo.
Gdzie znaleźć bezpieczniki płytkowe i przekaźniki
Więcej informacji o bezpiecznikach i przekaźnikach funkcji zabudowy można znaleźć w dokumentacji producenta zabudowy.
Bezpieczniki i przekaźniki pojazdu są umieszczone pod pokrywą pośrodku tablicy rozdzielczej oraz z przodu ławki dla pasażerów.(1) Centralka bezpieczników i przekaźników.(3) Przekaźniki i bezpieczniki nadwozia.

Pod pokrywami znajdują się etykietki z informacjami o położeniu bezpieczników i przekaźników, oraz o ich zastosowaniu.

Standardowe oświetlenie zewnętrzne pojazdu jest sterowane przez jednostki sterujące. Obejmują one funkcje kontrolne poszczególnych obwodów oświetlenia. Obwody te nie posiadają już bezpieczników topikowych. W przypadku przerwania jednego z obwodów, np. na skutek przeciążenia lub zwarcia, kierowca otrzyma odpowiednią informację w postaci komunikatu na wyświetlaczu w zespole wskaźników. Aktualna funkcja zostaje przywrócona po usunięciu usterki.

Volvo FMX Classic - schematy bezpieczników i przekaźników
Otwórz pokrywę centralki przekaźników i bezpieczników:

  1. Podnieś gumowe zabezpieczenie w obudowie. Otwórz zaczep i obróć o 1/4 obrotu.
  2. Pociągnij pokrywę do góry.

Otwórz pokrywę przekaźników i bezpieczników nadwozia:

Pokrywa (3) jest zamocowana zapinkami i ściągana.

Centralka bezpieczników i przekaźników
Centralka zawiera dwa różne rodzaje bezpieczników topikowych typu płaskiego (płytkowego). Jeżeli jeden i ten sam bezpiecznik wymaga częstej wymiany, pojazd należy odprowadzić do autoryzowanej stacji obsługi Volvo na przegląd układu elektrycznego.

Przy wymianie należy zawsze używać bezpieczników o przewidzianej wartości prądu znamionowego. Nigdy nie używaj bezpieczników o wyższej niż przewidziana wartości prądu znamionowego.

Przełącz układ elektryczny w tryb zasilania „Parkowanie” i, w miarę możliwości, zamknij zakłócony obwód przed wymianą bezpiecznika. Pozostawienie dopływu napięcia może spowodować spalenie oprawki bezpiecznika.

Bezpieczniki płytkowe

Numer
Ampery [A]
Opis
F1
10 A
12-woltowe gniazdko elektryczne
F2
F3
10 A
F4
15 A
F5
15 A
F6
5 A
Nadwozie, przełącznik
F7
30 A
Nadwozie
F8
20 A
Nadwozie
F9
F10
F11
15 A
Światło dodatkowe na dach
F12
15 A
Obrotowe światło ostrzegawcze na dachu
F13
15 A
Ogrzewanie siedzeń / alkotester z blokadą zapłonu
F14
F15
10 A
Tablica świetlna na dachu / Światła postojowe
F16
10 A
Pełne oświetlenie w tablicy świetlnej na dachu
F17
F18
3 A
HMI (jednostka sterująca, interfejs kierowcy)
F19
15 A
BBM (jednostka sterująca, nadwozie)
F20
20 A

Jednostka sterująca podnośnika szyby z prawej strony

F21
3 A
SID (jednostka sterująca, wyświetlacz pomocniczy)
F22
5 A
F23
3 A
Jednostka sterująca, tachograf
F24
3 A
Zestaw wskaźników
F25
3 A
System poboru opłat drogowych
F26
F27
10 A
VMCU (jednostka sterująca pojazdu)
F28
20 A
VMCU (jednostka sterująca pojazdu)
F29
10 A
Podgrzewane lusterko wsteczne, prawe
F30
10 A
Podgrzewane lusterko wsteczne, lewe
F31
5 A
DACU (jednostka sterująca, funkcje wsparcia kierowcy)
F32
10 A
APM (jednostka sterująca, osuszacz powietrza)
F33
3 A
Pilot zdalnego sterowania, ładowarka
F34
5 A
F35
F36
F37
20 A
Jednostka sterująca układu hamulcowego ABS/EBS
F38
20 A
CCM (jednostka sterująca układu ogrzewania i klimatyzacji)
F39
20 A
Ogrzewacz przewodów paliwowych
F40
3 A
Zapłon tachografu
F41
15 A
EMS (jednostka sterująca silnika)
F42
15 A
Jednostka sterująca silnika, obciążenie
F43
10 A
Ogrzewacz filtra paliwa
F44
10 A
Jednostka sterująca silnika, obciążenie
F45
30 A
Pompa odchylania kabiny
F46
20 A
Przyczepa ABS/EBS
F47
F48
F49
50 A
Gniazdko elektryczne, nadwozie
F50
30 A
Ekspres do kawy
F51
15 A
Silnik wycieraczki szyby przedniej
F52
F53
5 A
Przełącznik wideo
F54
F55
3 A
Alarm
F56
10 A
Silnik, okno dachowe (FM)
F57
10 A
Oświetlenie w kabinie kierowcy
F58
15 A
Wzmacniacz
F59
F60
15 A
Przetwornik napięcia
F61
20 A
Jednostka sterująca podnośnika szyby z lewej strony
F62
5 A
OBD (złącze do przesyłania danych)
F63
10 A
CIOM (jednostka sterująca, kabina kierowcy)
F64
15 A
24-woltowe gniazdko elektryczne
F65
15 A
24-woltowe gniazdko elektryczne
F66
3 A
Dynafleet/Telematic
F67
15 A
Zapalniczka
F68
15 A
VMCU (jednostka sterująca pojazdu)
F69
15 A
Ogrzewacz postojowy
F70
20 A
TECU (jednostka sterująca, skrzynia biegów)
F71
15 A
Spryskiwacze reflektorów
F72
F73
30 A
Funkcja nadwozia, aktywna w trybie jazdy
F74
20 A
Funkcja nadwozia, aktywna w trybie jazdy
F75
10 A
Lodówka
F76
15 A
F77
F78
F79
F80
3 A
F81
5 A
Poduszka powietrzna SRS
F82
F83
F84
F85
3 A
Zasilanie FMS, jazda
F86
F87
F88
5 A
Alkotester z blokadą zapłonu
F89
F90
15 A
Elektrycznie regulowany fotel
F91
10 A
Zasilanie przyłącza FMS

Przekaźniki

Zobacz także:  Volvo S60 (2009) - schematy bezpieczników i przekaźników
Numer
Typ przekaźnika
Opis
K01
ISO micro 10 A
K02
ISO micro 10 A
Lodówka
K03
ISO mini 20 A
K04
ISO mini 20 A
K05
ISO mini 20 A
Włączenie/wyłączenie silnika wycieraczki szyby przedniej
K06
ISO mini 20 A
Duża/mała prędkość silnika wycieraczki szyby przedniej
K07
ISO power 40 A
Funkcja nadwozia, bezpieczniki
K08
ISO power 40 A
Akcesoria
K09
ISO micro 10 A
Ogrzewanie siedzeń, alkotester
K10
ISO mini 20 A
Światło dodatkowe na dach
K11
ISO power 40 A
Wzmacniacz zasilania, przetwornik napięcia, oświetlenie kabiny
K12
ISO micro 10 A
Tablica świetlna na dachu
K13
ISO mini 20 A
Obrotowe światło ostrzegawcze na dachu
K14
ISO power 40 A
Gniazdo zasilania 24V, zapalniczka, alkotester
K15
ISO micro 10 A
Pełne oświetlenie w tablicy świetlnej na dachu
K16
ISO mini 20 A
Spryskiwacze reflektorów
K17
ISO mini 20 A
TECU (jednostka sterująca skrzyni biegów)
K18
ISO micro 10 A
K19
ISO mini 20 A
K20
ISO power 40 A
Zapłon funkcji nadwozia, aktywny w trybie jazdy
K21
ISO micro 10 A
Elektrycznie podgrzewane lusterka wsteczne
K22
ISO mini 20 A
Zapłon
K23
ISO power 40 A
K24
ISO micro 10 A
Elektrycznie regulowany fotel
K25
ISO micro 10 A
K26
ISO micro 10 A
K27
ISO power 40 A
EMS (jednostka sterująca silnika)
K28
ISO power 40 A
Pompa odchylania kabiny

Bezpieczniki główne

Zobacz także:  Volvo S80 (2015) - schematy bezpieczników i przekaźników
Bezpieczniki główne umieszczone są w głównej skrzynce bezpieczników, która znajduje się wewnątrz skrzynki akumulatorowej na ramie. W normalnych warunkach, bezpieczniki wytrzymują cały okres eksploatacji pojazdu. W przypadku przepalenia się bezpiecznika, należy pojazd odprowadzić do autoryzowanej stacji obsługi Volvo na przegląd układu elektrycznego.
Volvo FMX Classic - schematy bezpieczników i przekaźników

Bezpieczniki topikowe są przykręcone w skrzynce bezpieczników z użyciem podkładek sprężystych i nakrętek. Jest ważne, aby nakrętki były dokręcane właściwym momentem, patrz tabela. Zbyt niski moment dokręcenia spowodować może grzanie się. Zbyt wysoki moment dokręcenia może spowodować deformacje i pęknięcia.
Wielkość
Momenty dokręcania
M5
4,5 Nm ±5%
M8
20,0 Nm ±5%
M10
40,0 Nm ±5%

Używaj właściwego momentu dokręcania.

Przy wymianie należy zawsze używać bezpieczników o przewidzianej wartości prądu znamionowego. Nigdy nie używaj bezpieczników o wyższej niż przewidziana wartości prądu znamionowego. 

Reklama

Numer

Ampery [A]

Opis
1
200 A
Funkcja nadwozia
2
100 A
FRC Kabina kierowcy, centralka bezpieczników i przekaźników
3
30 A
Przednia jednostka sterująca podwozia FCIOM
4
30 A
Centralna jednostka sterująca podwozia CCIOM
5
30 A
Tylna jednostka sterująca podwozia RCIOM
6
30 A
Przednia jednostka sterująca podwozia FCIOM
7
30 A
Centralna jednostka sterująca podwozia CCIOM
8
30 A
Tylna jednostka sterująca podwozia RCIOM
9
30 A
Sterowanie osi przedniej FAS
10
40 A
PCCU Klimatyzator postojowy
11
23 A
Moduł sterujący układu oczyszczania spalin ACM
12
23 A
Dodatkowe sterowanie osi

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Copyright ©2024 Bezpieczniki24.pl.