W poniższym wpisie przedstawiamy schematy i lokalizacje skrzynek bezpieczników oraz przekaźników dla Mercedesa-Benz Atego z lat: 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023.
Sprawdzanie oraz wymiana bezpieczników
Jak wiadomo bezpieczniki chronią przed przeciążeniem układu elektrycznego naszych aut. Gdy któryś z podzespołów przestanie działać, najprawdopodobniej zadziałał wyłącznik automatyczny lub przepalił się bezpiecznik. Dlatego więc przed naprawą należy sprawdzić bezpiecznik odpowiadający za dany element. O przepaleniu świadczyć będzie stopiona lub całkowicie pęknięta taśma wewnątrz bezpiecznika.
Pamiętaj o tym przed wymianą bezpiecznika!
- wyjmij kluczyk ze stacyjki
- sprawdź, czy wszystko zostało wyłączone
- zawsze wymieniaj bezpieczniki o takim samym amperażu.
Otworzyć zamki 2 i zdjąć osłonę 1.
Rozmieszczenie bezpieczników
Płytka mocowania głównych bezpieczników
1 | Przekaźniki w module A32 |
2 | Bezpieczniki, przekaźniki i diody w module podstawowym (GM) |
3 | Przekaźniki w module A31 |
4 | Bezpieczniki w module A1 i A2 |
Bezpieczniki w module A1:
Numer |
Opis
|
Ampery [A] | |
---|---|---|---|
F1
|
|
Zdalna obsługa zamka centralnego
|
15 A
|
F2
|
Wolne
|
||
F3
|
|
Obrotowe światło ostrzegawcze
|
10 A
|
F4
|
|
Winda załadowcza
|
10 A
|
F5
|
|
Podgrzewanie paliwa
|
15 A
|
F6
|
Wolne
|
||
F7
|
Wolne
|
||
F8
|
Wolne
|
||
F9
|
Wolne
|
||
F10
|
|
Chłodzenie oleju w automatycznej skrzyni biegów
|
25 A
|
F11
|
|
Reflektory robocze
|
10 A
|
F12
|
|
Gniazdo lampy ręcznej
|
10 A
|
F13
|
|
Ogrzewanie szyby przedniej
|
20 A
|
F14
|
|
Ogrzewanie szyby przedniej
|
20 A
|
Bezpieczniki w module A2:
Numer |
Opis
|
||
---|---|---|---|
F1
|
Wolne
|
||
F2
|
Wolne
|
||
F3
|
Wolne
|
||
F4
|
Wolne
|
||
F5
|
Wolne
|
||
F6
|
Wolne
|
||
F7
|
Wolne
|
||
F8
|
Wolne
|
||
F9
|
Wolne
|
||
F10
|
Wolne
|
||
F11
|
Wolne
|
||
F12
|
Wolne
|
||
F13
|
Wolne
|
||
F14
|
Wolne
|
Bezpieczniki w module podstawowym (GM) w przypadku SSAM:
Numer |
Opis
|
Ampery [A] | |
---|---|---|---|
F1
|
|
Układ hamulcowy, zacisk 30.1
|
20 A
|
F2
|
|
Złącze diagnostyczne
|
10 A
|
F3
|
|
Ogrzewanie dodatkowe
|
15 A
|
F4
|
|
Programator
|
10 A
|
|
Toll Collect
|
10 A
|
|
|
Telefon
|
10 A
|
|
|
System zarządzania flotą
|
10 A
|
|
F5
|
|
LSVA (podatek od transportów ciężkich)
|
10 A
|
|
Modułowy panel przełączników
|
10 A
|
|
|
Czujnik kąta skrętu kierownicy
|
10 A
|
|
|
Chłodzenie oleju w automatycznej skrzyni biegów
|
10 A
|
|
|
Złącze diagnostyczne
|
10 A
|
|
F6
|
|
System asystujący kierowcy
|
10 A
|
|
Czujnik odległości
|
10 A
|
|
|
Kamera
|
10 A
|
|
|
ERA-GLONASS
|
10 A
|
|
F7
|
|
Elektroniczna jednostka przetwarzania powietrza, zacisk 30
|
20 A
|
F8
|
|
Układ poziomowania
|
15 A
|
F9
|
|
Zacisk 15, w gestii producenta zabudowy
|
10 A
|
|
Regulacja lusterek
|
10 A
|
|
|
Toll Collect
|
10 A
|
|
|
Układ oczyszczania spalin, zacisk 15
|
10 A
|
|
|
ERA-GLONASS
|
10 A
|
|
F10
|
|
Światła stop przyczepy
|
20 A
|
|
Światła stop (gestia producenta zabudowy)
|
20 A
|
|
F11
|
|
Radio
|
20 A
|
F12
|
|
Układ regulacji jazdy
|
20 A
|
|
Tachograf, zacisk 30
|
20 A
|
|
F13
|
|
Przetwornik napięcia 12 V
|
25 A
|
|
Parametryzowany moduł specjalny PSM, zacisk 30
|
25 A
|
|
F14
|
|
Zacisk 30, w gestii producenta zabudowy
|
10 A
|
F15
|
|
Układ sterowania pracą skrzyni biegów, zacisk 30.1
|
15 A
|
F16
|
|
ABS przyczepy
|
10 A
|
F17
|
|
Instalacja 12 V radia
|
5 A
|
|
Telefon zacisk 15R
|
5 A
|
|
F18
|
|
Silnik dmuchawy układu ogrzewania
|
20 A
|
F19
|
|
Instalacja elektryczna zabudowy obcej
|
15 A
|
|
Radio CB
|
15 A
|
|
|
Instalacja 12 V radia
|
15 A
|
|
|
Telefon
|
15 A
|
|
F20
|
Wolne
|
||
F21
|
|
Ogrzewanie wstępnego filtra paliwa
|
15 A
|
|
Osuszacz sprężonego powietrza
|
15 A
|
|
|
Ogrzewanie dodatkowe w przypadku GGVS, zacisk D+
|
15 A
|
|
F22
|
|
Gestia producenta zabudowy, zacisk D+
|
10 A
|
|
Ogrzewanie lusterek
|
10 A
|
|
|
Filtr paliwa, zacisk D+
|
10 A
|
|
F23
|
|
Oświetlenie wnętrza
|
10 A
|
|
Lampka do czytania przy łóżku
|
10 A
|
|
|
Osuszacz sprężonego powietrza
|
10 A
|
|
F24
|
Wolne
|
||
F25
|
|
ABS przyczepy
|
20 A
|
F26
|
|
Przyczepa
|
20 A
|
|
Przetwornik napięcia zasilania przyczepy
|
20 A
|
|
F27
|
Wolne
|
||
F28
|
|
Podnośnik szyby kierowcy
|
15 A
|
F29
|
Wolne
|
||
F30
|
|
Podnośnik szyby pasażera
|
15 A
|
F31
|
|
Lodówka
|
10 A
|
|
Radio CB
|
10 A
|
|
|
Przetwornik napięcia, Remote
|
15 A
|
|
F32
|
Wolne
|
||
F33
|
Wolne
|
||
F34
|
|
Gniazdo 24 V
|
25 A
|
|
Dodatkowe gniazdo 24-V
|
25 A
|
|
F35
|
Wolne
|
||
F36
|
|
Chłodzenie oleju przekładniowego
|
5 A
|
|
Tachograf
|
5 A
|
|
|
Zestaw wskaźników
|
5 A
|
|
|
Układ hamulcowy
|
5 A
|
|
|
Zdalna obsługa zamka centralnego
|
5 A
|
|
Retarder
|
5 A
|
||
|
Poduszka powietrzna
|
5 A
|
|
|
Allison
|
5 A
|
|
|
LSVA (podatek od transportów ciężkich)
|
5 A
|
|
|
Telefon
|
5 A
|
|
|
System zarządzania flotą
|
5 A
|
|
|
Układ sterowania pracą skrzyni biegów
|
5 A
|
|
|
Układ sterowania pracą silnika, zacisk 15
|
5 A
|
|
|
Główny wyłącznik akumulatorów
|
5 A
|
|
F37
|
|
Układ hamulcowy, zacisk 30.2
|
20 A
|
F38
|
|
Kamera cofania
|
10 A
|
|
System asystujący kierowcy
|
10 A
|
|
F39
|
|
Układ sterowania pracą skrzyni biegów, zacisk 30.2
|
15 A
|
|
Automatyczna skrzynia biegów
|
15 A
|
|
F40
|
|
Układ regulacji jazdy
|
10 A
|
|
Parametryzowany moduł specjalny, zacisk 15
|
10 A
|
|
F41
|
|
Ogrzewanie foteli
|
20 A
|
|
Elektroniczna jednostka przetwarzania powietrza, zacisk 15
|
20 A
|
|
|
Rezerwa zacisk 15 (retarder)
|
20 A
|
|
F42
|
|
Zapalniczka
|
5 A
|
Przekaźniki w module A31:
Numer |
Opis
|
|
---|---|---|
K1
|
|
Winda załadowcza
|
K2
|
|
Winda załadowcza
|
K3
|
|
Telefon 12V zacisk 15R
|
|
Instalacja radia 12Vzacisk 15R
|
|
K4
|
|
Instalacja radia 12V zacisk 58
|
K5
|
|
Reflektory robocze
|
|
Blokada wybierania zakresów automatycznej skrzyni biegów, położenie neutralne
|
|
K6
|
|
Blokada wybierania zakresów automatycznej skrzyni biegów, hamulec postojowy
|
K7
|
|
Blokada wybierania zakresów automatycznej skrzyni biegów, wymuszone położenie neutralne
|
K8
|
|
Przekaźnik odciążania PMR
|
K9
|
|
Centralny zamek
|
K10
|
|
Podgrzewanie paliwa
|
Przekaźniki w module A32:
Numer |
Opis
|
|
---|---|---|
K1
|
|
Osuszacz sprężonego powietrza
|
K2
|
Wolne
|
|
K3
|
Wolne
|
|
K4
|
|
Ogrzewanie szyby przedniej (50A)
|
K5
|
Wolne
|
|
K6
|
|
Wentylator układu chłodzenia oleju przekładniowego
|
Przekaźniki w module podstawowym (GM):
Numer |
Opis
|
|
---|---|---|
K1
|
|
Wzmacnianie, zacisk 15R
|
K2
|
|
Wzmacnianie, zacisk D+
|
K3
|
Wolne
|
|
K4
|
|
Wzmacnianie, zacisk 15
|
K5
|
|
Wzmacnianie, zacisk 15R
|
K6
|
|
Światła stop przyczepy
|
K7
|
|
Wzmacnianie, zacisk 15
|
Diody w module podstawowym (GM):
Numer |
Opis
|
|
---|---|---|
D1
|
|
Winda załadowcza
|
D2
|
|
2. ograniczenie prędkości
|
D3
|
|
Klakson
|
D4
|
Wolne
|
|
D5
|
Wolne
|