Katalizator w samochodzie znany jest wszystkim głównie dlatego, że jest łakomym kąskiem dla złodziei – z uwagi na obecność bardzo cennych metali szlachetnych. Jest on jednak bardzo ważnym elementem każdego auta, a jego obecność jest wymagana prawnie. Jaką funkcję pełni ta część w samochodzie i jak działa, w jaki sposób dbać o katalizator i jak […]
Katalizator w samochodzie znany jest wszystkim głównie dlatego, że jest łakomym kąskiem dla złodziei – z uwagi na obecność bardzo cennych metali szlachetnych. Jest on jednak bardzo ważnym elementem każdego auta, a jego obecność jest wymagana prawnie. Jaką funkcję pełni ta część w samochodzie i jak działa, w jaki sposób dbać o katalizator i jak szybko rozpoznać, że doszło do jego zużycia i/lub uszkodzenia? Na te i inne pytania odpowiadamy w niniejszym tekście.
Zanim wyjaśnimy, jak działa katalizator samochodowy, warto poznać jego budowę, gdyż wpływa ona bezpośrednio na jego skuteczność działania. W dużym uproszczeniu zbudowany jest on z następujących elementów:
Katalizator w samochodzie to element układu wydechowego, którego celem jest zmniejszenie emisji szkodliwych spalin i substancji wyrzucanych do środowiska podczas pracy auta. W dużym uproszczeniu, gdy spaliny przechodzą przez katalizator, znajdujące się wewnątrz powłoki katalitycznej metale szlachetne przyspieszają reakcje chemiczne, przekształcając szkodliwe substancje chemiczne w mniej szkodliwe odpowiedniki. Mają tam miejsce trzy główne reakcje katalityczne:
Dzięki pracy katalizatora możliwe jest znaczne zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska – co z jednej strony korzystnie wpływa na ekologię, z drugiej jest po prostu wymagane prawnie.
Jak w przypadku wszystkich elementów eksploatacyjnych w samochodzie, tak też katalizator wymaga odpowiedniej uwagi – a prawidłowa eksploatacja i konserwacja jest kluczem do zwiększenia jego żywotności. Warto pamiętać o kilku rzeczach, takich jak:
Sygnałów świadczących o uszkodzonym katalizatorze może być wiele, najczęściej wiąże się to jednak z nagłym spadkiem mocy silnika, nierównym działaniem na biegu jałowym, a także zapachem wydobywającym się z rury wydechowej. Gdy tylko pojawia się jakiekolwiek sygnały świadczące o zużyciu tego elementu, warto odwiedzić zaufanego mechanika, by uniknąć potencjalnych – i kosztowych – napraw.