W poniższym wpisie przedstawiamy schematy i lokalizacje skrzynek bezpieczników oraz przekaźników dla Volvo S60 z lat: 2018.
Volvo S60 z roku 2018 to kontynuacja serii luksusowych samochodów typu sedan produkowanych przez szwedzką markę Volvo. Model ten był nadal częścią drugiej generacji Volvo S60, która cechowała się zaawansowanymi technologiami, innowacyjnym podejściem do bezpieczeństwa oraz charakterystycznym skandynawskim designem.
Oto kilka kluczowych cech Volvo S60 z 2018 roku:
- Bezpieczeństwo: Jak zawsze w przypadku Volvo, bezpieczeństwo pozostawało priorytetem. Model S60 z roku 2018 kontynuował wprowadzanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, w tym systemów automatycznego hamowania w nagłych przypadkach, monitorowania martwego pola czy asystenta pasa ruchu. To przyczyniało się do utrzymania reputacji Volvo jako marki oferującej jedne z najbezpieczniejszych samochodów na rynku.
- Design: Charakterystyczny i nowoczesny design Volvo S60 był kontynuacją skandynawskiego podejścia do estetyki. Linie karoserii były płynne, a szczegóły, takie jak reflektory w kształcie „młota Thor’a”, nadawały samochodowi charakterystyczny wygląd.
- Silniki i osiągi: S60 oferowało różnorodne silniki, w tym jednostki benzynowe, diesle oraz wersje z turbodoładowaniem. W zależności od wersji wyposażenia i preferencji klientów, dostępne były silniki o różnej mocy, zapewniające zarówno wydajność, jak i oszczędność paliwa.
- Wnętrze: Wnętrze S60 z 2018 roku było utrzymane w luksusowym stylu, oferując komfortowe fotele, wysokiej jakości materiały wykończeniowe oraz zaawansowane systemy multimedialne. Przemyślane rozmieszczenie kontrolek i elementów zapewniało ergonomiczną obsługę.
- Technologie: Volvo S60 z 2018 roku nadal kierowało się innowacyjnym podejściem do technologii. Systemy multimedialne, łączność Bluetooth, nawigacja oraz dostęp do aplikacji internetowych stanowiły standardowe wyposażenie w zależności od wersji. Ponadto, samochód oferował zaawansowane systemy wspomagające jazdę, takie jak adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu czy automatyczne parkowanie.
- Napęd: W zależności od wersji, dostępne były także warianty z napędem na cztery koła (AWD), co poprawiało przyczepność i kontrolę na różnych rodzajach nawierzchni.
- wyjmij kluczyk ze stacyjki
- sprawdź, czy wszystko zostało wyłączone
- zawsze wymieniaj bezpieczniki o takim samym amperażu.
Rozmieszczenie centralek elektrycznych w samochodzie z kierownicą po lewej stronie. W samochodzie z kierownicą po prawej stronie centralka elektryczna pod schowkiem podręcznym znajduje się po przeciwnej stronie.
1 | Komora silnika |
2 | Pod schowkiem podręcznym |
3 | Pod schowkiem podręcznym |
4 | Przestrzeń bagażowa |
5 | Komora silnika, strefa mniej narażona na wysoką temperaturę (tylko Start/Stop) |
Bezpieczniki w komorze silnika
Bezpieczniki w komorze silnikowej zabezpieczają między innymi funkcje silnika i hamulców.
A | Górna grupa w komorze silnikowej |
B | Przednia grupa w komorze silnikowej |
C | Dolna grupa w komorze silnikowej |
- Bezpieczniki 1-7 i 42-44 są typu „Midi Fuse” i muszą być wymieniane wyłącznie w stacji obsługi.
- Bezpieczniki 8-15 i 34 są typu „JCASE” i powinny być wymieniane w stacji obsługi.
- Bezpieczniki 16-33 i 35-41 są typu „Mini Fuse”.
Numer | Opis | Ampery [A] |
---|---|---|
1 | Bezpiecznik główny centralnego modułu elektronicznego (CEM) pod schowkiem podręcznym | 50 |
2 | Bezpiecznik główny centralnego modułu elektronicznego (CEM) pod schowkiem podręcznym | 50 |
3 | Bezpiecznik główny centralki elektrycznej w bagażniku | 60 |
4 | Bezpiecznik główny skrzynki przekaźników/bezpieczników pod schowkiem podręcznym | 60 |
5 | Bezpiecznik główny skrzynki przekaźników/bezpieczników pod schowkiem podręcznym | 60 |
6 | – | – |
7 | Dodatkowa nagrzewnica elektryczna | 100 |
8 | Ogrzewanie przedniej szyby , lewa strona | 40 |
9 | Wycieraczki szyby przedniej | 30 |
10 | Nagrzewnica postojowa | 25 |
11 | Dmuchawa wentylacji | 40 |
12 | Ogrzewanie przedniej szyby , prawa strona | 40 |
13 | Pompa w układzie ABS | 40 |
14 | Zawory ABS | 20 |
15 | Spryskiwacze reflektorów | 20 |
16 | Poziomowanie reflektorów, aktywne reflektory ksenonowe – ABL | 10 |
17 | Bezpiecznik główny centralnego modułu elektronicznego (CEM) pod schowkiem podręcznym | 20 |
18 | Układ ABS | 5 |
19 | Regulowany opór kierownicy | 5 |
20 | Moduł sterujący silnika, moduł sterujący skrzyni biegów, poduszki powietrzne | 10 |
21 | Podgrzewane dysze spryskiwaczy | 10 |
22 | – | – |
23 | Sterowanie reflektorami | 5 |
24 | – | – |
25 | – | – |
26 | – | – |
27 | Przekaźniki elektromagnetyczne | 5 |
28 | Dodatkowe światła | 20 |
29 | Sygnał dźwiękowy | 15 |
30 | Cewka przekaźnika głównego układu sterowania pracą silnika (silnik 4-cyl.), moduł sterujący silnika (silnik 4-cyl.) | 5 |
Cewka przekaźnika głównego układu sterowania pracą silnika (5-cyl. silnik wysokoprężny), moduł sterujący silnika (5-cyl. silnik wysokoprężny) | 10 | |
31 | Moduł sterujący skrzyni biegów | 15 |
32 | Dodatkowa pompa płynu chłodzącego (4-cyl. silnik wysokoprężny) | 15 |
33 | Cewki przekaźników w centralce elektrycznej w komorze silnikowej, w strefie mniej narażonej na wysoką temperaturę Start/Stop | 5 |
34 | – | – |
35 | Moduł sterujący świec żarowych (silnik wysokoprężny 5-cyl.) | 10 |
Moduł sterujący silnika (silnik 4-cyl.) | 20 | |
36 | Moduł sterujący silnika (silnik wysokoprężny 5-cyl.) | 15 |
Moduł sterujący silnika (silnik 4-cyl.) | 20 | |
37 | Czujnik masowego przepływu powietrza (4-cyl.); termostat (silnik benzynowy 4-cyl.), zawór EVAP (silnik benzynowy 4-cyl.); pompa chłodzenia EGR (silnik wysokoprężny 4-cyl.) | 10 |
Masowy przepływomierz powietrza (5-cyl. silnik wysokoprężny), zawory sterujące (5-cyl. silnik wysokoprężny) | 15 | |
38 | Sprzęgło elektromagnetyczne klimatyzacji (5-cyl. silnik wysokoprężny), zawory (5-cyl. silnik wysokoprężny), czujnik poziomu oleju | 10 |
Zawory (4-cyl.); pompa oleju (4-cyl. silnik benzynowy); sonda lambda, środkowa (4-cyl. silnik benzynowy); sonda lambda, tylna (4-cyl. silnik wysokoprężny) | 15 | |
39 | Sonda lambda, przednia (4-cyl.); sonda lambda, tylna (4-cyl. silnik benzynowy)
Sondy lambda (5-cyl. silnik wysokoprężny), moduł sterujący żaluzji chłodnicy (5-cyl. silnik wysokoprężny) |
15 |
40 | Cewki zapłonowe (4-cyl. silnik benzynowy) | 15 |
Podgrzewacz filtra paliwa (silnik wysokoprężny) | 20 | |
41 | Sprzęgło elektromagnetyczne klimatyzacji (4-cyl.), moduł sterujący świec żarowych (4-cyl. silnik wysokoprężny), pompa oleju (4-cyl. silnik wysokoprężny) | 7,5 |
Grzałka wentylacji skrzyni korbowej (5-cyl. silnik wysokoprężny), pompa oleju automatycznej skrzyni biegów (5-cyl. silnik wysokoprężny Start/Stop) | 10 | |
42 | Pompa płynu chłodzącego (silnik benzynowy 4-cyl.) | 50 |
Podgrzewanie wstępne (silnik wysokoprężny) | 70 | |
43 | Wentylator chłodzący (silnik benzynowy) | 60/80 |
Wentylator chłodzący (silnik wysokoprężny) | 80 | |
44 | Wspomaganie układu kierowniczego | 100 |
Bezpieczniki w strefie komory silnika mniej narażonej na wysoką temperaturę
Bezpieczniki w chłodnej strefie komory silnika są montowane w samochodach z funkcją Start/Stop.
- Bezpieczniki A1 i A2 są typu „MEGA Fuse” i muszą być wymieniane wyłącznie w stacji obsługi.
- Bezpieczniki 1-11 są typu „Midi Fuse” i muszą być wymieniane wyłącznie w stacji obsługi.
- Bezpiecznik 12 jest typu „Mini Fuse”.
Numer | Opis | Ampery [A] |
---|---|---|
A1 | Bezpiecznik główny centralki elektrycznej w komorze silnikowej | 175 |
A2 | Bezpiecznik główny centralnego modułu elektronicznego (CEM) pod schowkiem podręcznym, skrzynki przekaźników/bezpieczników pod schowkiem podręcznym, centralki elektrycznej w bagażniku | 175 |
1 | Dodatkowa nagrzewnica elektryczna | 100 |
2 | Bezpiecznik główny centralnego modułu elektronicznego (CEM) pod schowkiem podręcznym | 50 |
3 | Bezpiecznik główny skrzynki przekaźników/bezpieczników pod schowkiem podręcznym | 60 |
4 | Ogrzewanie przedniej szyby | 60 |
5 | Bezpiecznik główny centralki elektrycznej w bagażniku | 60 |
6 | Dmuchawa w układzie wentylacji | 40 |
7 | – | – |
8 | – | – |
9 | Przekaźnik rozrusznika | 30 |
10 | – | – |
11 | Akumulator pomocniczy | 70 |
12 | Centralny moduł elektroniczny (CEM) – napięcie odniesienia akumulatora pomocniczego | 5 |
Bezpieczniki pod schowkiem podręcznym
Bezpieczniki pod schowkiem podręcznym zabezpieczają między innymi system Infotainment i funkcje foteli.
Numer | Opis | Ampery [A] |
---|---|---|
1 | Bezpiecznik główny modułu sterującego systemu audio, bezpiecznik główny dla bezpieczników 16-20: system Infotainment | 40 |
2 | Spryskiwacze przedniej szyby | 25 |
3 | – | – |
4 | – | – |
5 | – | – |
6 | Klamki drzwi, system bezkluczykowego dostępu | 5 |
7 | – | – |
8 | Panel sterowania w drzwiach kierowcy | 20 |
9 | Panel sterowania w przednich drzwiach pasażera | 20 |
10 | Panel sterowania w prawych tylnych drzwiach pasażera | 20 |
11 | Panel sterowania w lewych tylnych drzwiach pasażera | 20 |
12 | System bezkluczykowego dostępu | 7,5 |
13 | Fotel z elektryczną regulacją, strona kierowcy | 20 |
14 | Fotel z elektryczną regulacją, strona pasażera | 20 |
15 | – | – |
16 | Moduł sterujący systemu Infotainment lub ekran | 5 |
17 | Sterownik systemu audio (wzmacniacz); TV; Radio cyfrowe | 10 |
18 | Moduł sterujący systemu audio lub moduł sterujący systemu Sensus | 15 |
19 | System telematyczny, Bluetooth | 5 |
20 | – | – |
21 | Okno dachowe, górne oświetlenie wnętrza kabiny, czujnik klimatyzacji | 5 |
22 | Gniazdo 12 V w konsoli między fotelami | 15 |
23 | Podgrzewanie prawego tylnego siedzenia | 15 |
24 | Podgrzewanie lewego tylnego siedzenia | 15 |
25 | Dodatkowa nagrzewnica elektryczna | 5 |
26 | Podgrzewanie fotela, przód po stronie pasażera | 15 |
27 | Podgrzewanie fotela, przód po stronie kierowcy | 15 |
28 | Układ wspomagający parkowanie; Kamera parkowania; BLIS | 5 |
29 | Moduł sterujący AWD | 15 |
30 | Aktywne zawieszenie Four-C | 10 |
Bezpieczniki – w module sterującym pod schowkiem podręcznym
Bezpieczniki w module sterującym pod schowkiem podręcznym zabezpieczają między innymi funkcje poduszek powietrznych i układu ostrzegania o ryzyku kolizji.
Numer | Opis | Ampery [A] |
---|---|---|
1 | – | – |
2 | – | – |
3 | Oświetlenie wnętrza; panel przycisków szyb elektrycznych w drzwiach kierowcy; fotele z regulacją elektryczną | 7,5 |
4 | Zespół wskaźników | 5 |
5 | Układ aktywnej kontroli prędkości, ACC, układ ostrzegania o ryzyku kolizji | 10 |
6 | Oświetlenie wnętrza kabiny, czujnik deszczu | 7,5 |
7 | Moduł elektroniczny kierownicy | 7,5 |
8 | Centralny zamek, klapka wlewu paliwa | 10 |
9 | Ogrzewana kierownica | 15 |
10 | Ogrzewanie przedniej szyby | 15 |
11 | Otwieranie pokrywy bagażnika | 10 |
12 | Składany zagłówek | 10 |
13 | Pompa paliwowa | 20 |
14 | Czujnik ruchu autoalarmu, panel sterowania klimatyzacją | 5 |
15 | Blokada kierownicy | 15 |
16 | Syrena; złącze transmisji danych OBDII | 5 |
17 | – | – |
18 | Poduszki powietrzne | 10 |
19 | Układ ostrzegania o ryzyku kolizji | 5 |
20 | Czujnik pedału przyspieszenia, przyciemnianie wewnętrznego lusterka wstecznego, podgrzewanie tylnych siedzeń | 7,5 |
21 | Moduł sterujący systemu Infotainment (Performance), system audio (Performance) | 15 |
22 | Światło hamowania | 5 |
23 | Dach otwierany | 20 |
24 | Immobilizer | 5 |
Bezpieczniki w przestrzeni bagażowej
Bezpieczniki w bagażniku zabezpieczają między innymi elektryczny hamulec postojowy.
Numer | Opis | Ampery [A] |
---|---|---|
1 | Elektryczne uruchamianie hamulca postojowego, strona lewa | 30 |
2 | Elektryczne uruchamianie hamulca postojowego, strona prawa | 30 |
3 | Ogrzewanie szyby tylnej | 30 |
4 | Gniazdo elektryczne przyczepy 2 | 15 |
5 | – | – |
6 | Gniazdo 12 V w bagażniku | 15 |
7 | – | – |
8 | – | – |
9 | – | – |
10 | – | – |
11 | Gniazdo elektryczne przyczepy 1 | 40 |
12 | – | – |