W poniższym wpisie przedstawiamy schematy i lokalizacje skrzynek bezpieczników oraz przekaźników dla Forda Expedition UN93 z lat: 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002. Ford Expedition I, znany również jako pierwsza generacja Ford Expedition, był wprowadzony na rynek w 1997 roku i produkowany do 2002 roku. Był to duży SUV stworzony przez Forda jako odpowiedź na […]
W poniższym wpisie przedstawiamy schematy i lokalizacje skrzynek bezpieczników oraz przekaźników dla Forda Expedition UN93 z lat: 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002.
Ford Expedition I, znany również jako pierwsza generacja Ford Expedition, był wprowadzony na rynek w 1997 roku i produkowany do 2002 roku. Był to duży SUV stworzony przez Forda jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na przestronne i wszechstronne pojazdy dla rodzin i osób podróżujących.
Ford Expedition I był oparty na platformie Forda F-150 i dzielił wiele podzespołów z tym popularnym pickupem. Był dostępny w dwóch wersjach rozstawu osi: standardowej i przedłużonej, znanej jako Expedition EL lub Expedition MAX. Obydwie wersje oferowały trzy rzędy siedzeń, pomieszczające do dziewięciu pasażerów, co czyniło go jednym z najbardziej przestronnych SUV-ów na rynku.
Pod względem osiągów, Ford Expedition I był napędzany przez silniki V8. W początkowych latach produkcji był dostępny z silnikiem o pojemności 4.6 litra i mocy 215 koni mechanicznych, oraz z mocniejszym 5.4 litra o mocy 230-260 koni mechanicznych. Silniki te zapewniały odpowiednią moc do prowadzenia SUV-a tego rozmiaru i umożliwiały holowanie przyczepy o znacznej wadze.
Ford Expedition I został również wyposażony w różne udogodnienia i systemy bezpieczeństwa, które były nowoczesne jak na tamte czasy. Były to między innymi system ABS, poduszki powietrzne oraz opcjonalne wyposażenie, takie jak skórzane fotele, system multimedialny czy automatyczna klimatyzacja.
Jako pierwsza generacja Forda Expedition, ten model miał swoje mocne strony, takie jak przestronność, możliwości holowania i trwałość. Jednak niektóre osoby krytykowały go za wysokie zużycie paliwa oraz za ograniczoną wydajność przestrzeni w kabinie w porównaniu do konkurencyjnych modeli.
Podsumowując, Ford Expedition I był pionierskim SUV-em w linii Expedition, który oferował przestronność, siłę i wygodę. Pomógł ustanowić markę Expedition jako jedną z wiodących w segmencie dużych SUV-ów.
Schemat skrzynki bezpieczników w przedziale pasażerskim
Panel bezpieczników znajduje się poniżej i po lewej stronie kierownicy przy pedale hamulca. Pociągnij pokrywę panelu na zewnątrz, aby uzyskać dostęp do bezpieczników. Aby wyjąć bezpiecznik, użyj narzędzia do ściągania bezpieczników znajdującego się na pokrywie panelu bezpieczników.
Numer | Ampery [A] | Opis |
---|---|---|
1 | 25 | Audio |
2 | 5 | komputer pokładowy, |
Elektroniczna Automatyczna Kontrola Temperatury (EATC), | ||
Moduł sterowania układem napędowym (PCM), | ||
Grupa | ||
3 | 20 | Zapalniczka, |
Złącze skanera OBD-II | ||
4 | 7,5 | Moduł zdalnego wejścia, |
lustra, | ||
Funkcje pamięci (siedzenia i pedały) | ||
5 | 15 | Moduł kontroli prędkości, |
Lampa cofania, | ||
Moduł EVO, | ||
Przełącznik trybu klimatyzacji (przekaźnik dmuchawy przedniej), | ||
Przekaźnik świateł do jazdy dziennej, | ||
System wykrywania wstecznego, | ||
Automatyczna blokada, | ||
Lustro E/C | ||
6 | 5 | Grupa, |
komputer pokładowy, | ||
Kompas | ||
Elektromagnes blokady zmiany biegów hamulca, | ||
Moduł zawieszenia pneumatycznego, | ||
Moduł GEM, | ||
Czujnik skrętu EVO, | ||
Podgrzewane Lusterko | ||
Tylny odszraniacz, | ||
Odwrotny system wykrywania | ||
7 | 5 | Przekaźnik dmuchawy A/C (poprzez bezpiecznik 22) |
8 | 5 | Radio, |
Moduł zdalnego wejścia, | ||
Moduł GEM | ||
9 | – | Nieużywany |
10 | – | Nieużywany |
11 | 30 | Przekaźnik pompy spryskiwacza przedniego, |
Przekaźnik pracy wycieraczek/przekaźnik parkowania, | ||
Przekaźnik wycieraczek Hi/LO, | ||
Silnik wycieraczek przedniej szyby, | ||
Przekaźnik pompy tylnej spryskiwacza | ||
12 | 15 | Przełącznik zawieszenia pneumatycznego |
13 | 20 | Wyłącznik lampy stopu (lampy), |
Migacz skrętu/zagrożenia, | ||
Moduł kontroli prędkości | ||
14 | 15 | Tylne wycieraczki, |
Lampy do deski do biegania, | ||
Przekaźnik oszczędzania baterii, | ||
Przekaźnik lampy wewnętrznej, | ||
Przekaźnik opóźnienia akcesoriów (okna elektryczne, szyberdach, okna uchylne) | ||
15 | 5 | Przełącznik świateł stopu, (kontrola prędkości, blokada zmiany biegów hamulca, ABS, wejścia modułu PCM, moduł zawieszenia pneumatycznego, automatyczna blokada), |
Moduł GEM | ||
16 | 20 | Reflektory (Hi Beams), |
Klaster (wskaźnik świateł drogowych) | ||
17 | 10 | Podgrzewane lusterka |
Wskaźnik przełącznika podgrzewanej sieci | ||
18 | 5 | Oświetlenie instrumentu (zasilanie ściemniacza) |
19 | – | Nieużywany |
20 | 5 | Audio, |
Moduł zawieszenia pneumatycznego, | ||
Moduł GEM, | ||
Moduł pamięci | ||
21 | 15 | Przekaźnik rozrusznika, |
bezpiecznik 20, | ||
Przełącznik zasięgu skrzyni biegów | ||
22 | 10 | Moduł poduszki powietrznej, |
Przełącznik trybu klimatyzacji (przekaźnik dmuchawy), | ||
EATC, | ||
Przekaźnik dmuchawy EATC, | ||
Bezpiecznik zasilania 7 | ||
23 | 10 | Klimatyzacja dodatkowa, |
Podgrzewane siedzenia, | ||
Ładowanie akumulatora przyczepy holowniczej, | ||
Migacz skrętu/zagrożenia, | ||
Przekaźnik sprzęgła 4×4, | ||
Konsola podwieszana, | ||
Lusterko E/C, | ||
Moduł układu przeciwblokującego na 4 koła (4WABS) | ||
24 | – | Nieużywany |
25 | – | Nieużywany |
26 | 10 | Prawy reflektor świateł mijania |
27 | 5 | Przekaźnik świateł przeciwmgielnych i wskaźnik świateł przeciwmgielnych |
28 | 10 | Lewy reflektor świateł mijania |
29 | 5 | Moduł autolampy, |
Przełącznik sterowania nadbiegiem skrzyni biegów | ||
30 | 30 | Pasywny nadajnik-odbiornik przeciwkradzieżowy, klaster, cewki zapłonowe, przekaźnik modułu sterującego układu napędowego |
31 | 10 | Zintegrowany tylny panel sterowania (audio), |
Odtwarzacz CD | ||
Przekaźnik 1 | – | Przekaźnik lampy wewnętrznej |
Przekaźnik 2 | – | Przekaźnik oszczędzania baterii |
Przekaźnik 3 | – | Przekaźnik odszraniania tylnej szyby |
Przekaźnik 4 | – | Przekaźnik okienkowy z jednym dotknięciem |
Przekaźnik 5 | – | Przekaźnik opóźniający ACC |
Skrzynka bezpieczników w komorze silnika
Skrzynka rozdzielcza mocy znajduje się w komorze silnika. Skrzynka rozdzielcza zawiera bezpieczniki wysokoprądowe, które chronią główne układy elektryczne pojazdu przed przeciążeniem.
Schemat (wersja 1)
Numer | Ampery [A] | Opis |
---|---|---|
1 | 20 | Światła awaryjne i tylne do holowania przyczepy |
2 | 10 | Monitor diagnostyczny poduszek powietrznych |
3 | 30 | Blokady zasilania |
4 | 15 | Zawieszenie pneumatyczne |
5 | 20 | Klakson |
6 | 30 | Bezpieczniki nr 3 i nr 5 w skrzynce bezpieczników silnika |
7 | 15 | Światła postojowe i tylne |
8 | 30 | Reflektory |
9 | 15 | Lampy przeciwmgielne i DRL |
10 | 25 | Pomocniczy panel przyrządów (I/P) punkt zasilania |
11 | 25 | Pomocniczy punkt zasilania konsoli |
12 | 10 | Tylna wycieraczka |
13 | 30 | Dmuchawa pomocnicza |
14 | 60 | Układ przeciwblokujący na cztery koła (4WABS) |
15 | 50 | Sprężarka zawieszenia pneumatycznego |
16 | 40 | Ładowanie akumulatora przyczepy, bezpiecznik nr 2 w skrzynce bezpieczników silnika, bezpiecznik nr 4 w skrzynce bezpieczników silnika |
17 | 30 | Silnik i sprzęgło skrzyni rozdzielczej z napędem na cztery koła (4WD) |
18 | 30 | Ogrzewanie siedzenia kierowcy |
19 | 20 | Pompa paliwowa |
20 | 50 | Zapłon w skrzynce przyłączeniowej zasilany prądem |
21 | 50 | Zapłon w skrzynce przyłączeniowej zasilany prądem |
22 | 50 | Zasilanie akumulatora skrzynki przyłączeniowej |
23 | 40 | Dmuchawa przednia |
24 | 30 | Moc modułu sterującego układem napędowym |
25 | 30 CB | Okna |
26 | – | nieużywany |
27 | 40 | Podgrzewane podświetlenie i lustra |
28 | 30 | Hamulec elektryczny do holowania przyczepy |
29 | 30 | Wentylator hybrydowy, szyberdach, uchylne okna |
1 | – | nieużywany |
2 | – | dioda PCM |
1 | – | Wycieraczki szyby przedniej o dużej/niskiej prędkości |
2 | – | Wycieraczki przedniej szyby pracują/parkują |
3 | – | Przekaźnik pompy spryskiwacza przedniego |
4 | – | Przekaźnik pompy paliwa |
5 | – | Przekaźnik klaksonowy |
6 | – | Przekaźnik mocy PCM |
Schemat (wersja 2)
Numer | Ampery [A] | Opis |
---|---|---|
1 | 20 | Punkt mocy |
2 | 30 | Moduł sterujący układu napędowego |
3 | 30 | Reflektory/Lampy automatyczne |
4 | 20 | Konsola punktu zasilania |
5 | 20 | Lampy cofania/parkowania przyczepy holowniczej |
6 | 15 | Lampy postojowe/autolampy, zasila bezpiecznik przedziału pasażerskiego 18 |
7 | 20 | Klakson |
8 | 30 | Elektryczne zamki do drzwi |
9 | 15 | Światła do jazdy dziennej (DRL), światła przeciwmgielne |
10 | 20 | Pompa paliwowa |
11 | 20 | Pole alternatora |
12 | 10 | Tylne wycieraczki |
13 | 15 | Sprzęgło klimatyzacji |
14 | – | Nieużywany |
15 | 10 | Lampy do biegania |
16 | – | Nieużywany |
17 | 10 | Odwróć okna |
18 | 15 | Moduł sterujący układu napędowego, wtryskiwacze paliwa, pompa paliwa, czujnik masowego przepływu powietrza |
19 | 10 | Światła hamowania przyczepy i skrętu w prawo |
20 | 10 | Światła hamowania przyczepy i skrętu w lewo |
21 | – | Nieużywany |
22 | – | Nieużywany |
23 | 15 | Czujniki HEGO, odpowietrznik kanistra, automatyczna skrzynia biegów, czujnik CMS |
24 | – | Nieużywany |
101 | 30 | Ładowanie akumulatora przyczepy holowniczej |
102 | 50 | Moduł przeciwblokujący na cztery koła |
103 | 50 | Zasilanie akumulatora bloku przyłączeniowego |
104 | 30 | Silnik i sprzęgło zmiany biegów 4×4 |
105 | 40 | Przednia dmuchawa klimatyzacji |
106 | – | Nieużywany |
107 | – | Nieużywany |
108 | 30 | Hamulec elektryczny do holowania przyczepy |
109 | 50 | Sprężarka zawieszenia pneumatycznego |
110 | 30 | Podgrzewane siedzenia |
111 | 40 | Zasilanie akumulatora wyłącznika zapłonu (obwód uruchamiania/rozruchu) |
112 | 30 | Fotel kierowcy, regulowane pedały, moduł pamięci |
113 | 40 | Zasilanie akumulatora wyłącznika zapłonu (obwody uruchamiania i akcesoriów) |
114 | 30 | Dmuchawa pomocnicza do klimatyzacji |
115 | – | Nieużywany |
116 | 40 | Odszraniacz tylnej szyby, podgrzewane lusterka |
117 | – | Nieużywany |
118 | – | Nieużywany |
201 | – | Przekaźnik lampy postojowej przyczepy holowniczej |
202 | – | Przekaźnik pracy wycieraczki przedniej/przekaźnik postojowy |
203 | – | Przekaźnik lampy cofania przyczepy holowniczej |
204 | – | Przekaźnik sprzęgła klimatyzacji |
205 | – | Tylna wycieraczka w dół |
206 | – | Przekaźnik świateł przeciwmgielnych |
207 | – | Przekaźnik pompy spryskiwacza przedniego |
208 | – | Przekaźnik pompy tylnej spryskiwacza |
209 | – | Tylna wycieraczka w górę |
301 | – | Przekaźnik pompy paliwa |
302 | – | Przekaźnik ładowania akumulatora przyczepy holowniczej |
303 | – | Przekaźnik wycieraczek |
304 | – | Przekaźnik modułu sterującego układu napędowego |
401 | – | Nieużywany |
501 | – | Dioda modułu sterującego układu napędowego |
502 | – | Dioda sprzęgła klimatyzacji |
503 | – | Nieużywany |
601 | 30 | Opóźnione akcesoria (Power Windows, Flip Windows, Moonroof) |
602 | – | Nieużywany |
Bezpieczniki akumulatora głównej (megabezpieczniki)
Bezpieczniki głównego akumulatora znajdują się w komorze silnika w pobliżu akumulatora. Ford zaleca, aby mega bezpieczniki serwisował wykwalifikowany technik serwisu.
Numer | Ampery [A] | Opis |
---|---|---|
1 | 175 | Skrzynka sieciowa megause |
2 | 175 | Megabezpiecznik alternatora |
3 | 20 | Minibezpiecznik pola alternatora |
Mini skrzynka bezpieczników silnika
Minibezpieczniki silnika znajdują się po stronie kierowcy w komorze silnika.
Numer | Ampery [A] | Opis |
---|---|---|
1 | 5 | Moduł sterujący układu napędowego (PCM) |
2 | 20 | Światła hamowania/zawracania przyczepy |
3 | 10 | Zintegrowany tylny panel sterowania audio (RICP), zmieniarka płyt kompaktowych, radio |
4 | 10 | Lampy w progach drzwi |
5 | 20 | Wzmacniacz, wzmacniacz subwoofera |
6 | – | Nieużywany |